Przejdź do głównej zawartości

Nauczyciel na sprzedaż


Zapewne pracujesz w zawodzie nauczyciela już jakiś czas. Wiesz już, co jest ważne, aby dobrze wykonywać swoją pracę: znasz najważniejsze przepisy prawa oświatowego, podstawę programową, wykorzystujesz aktywizujące metody nauczania, szukasz nowych pomysłów na zajęcia z uczniami, dogadujesz się z nimi i ich rodzicami. Cieszy Cię, kiedy widzisz, jak dzieci chętnie angażują się w pracę, rodzice przychodzą rozmawiać, słowem: jesteś doceniany. Gdybym jednak podsumowała te działania stwierdzeniem, że dobrze się sprzedajesz, pewnie zazgrzytałbyś zębami i zaprotestował. Sprzedaż, a już na pewno sprzedaż siebie, większości z nas kojarzy się z wciskaniem kitu, manipulowaniem itp. Ogólnie: nic pozytywnego. Stąd też łączymy ze sprzedażą negatywne emocje. Jednak, biorąc pod uwagę rynek pracy, niezależnie od tego, czy jest to świadome, czy nie - sprzedajemy siebie, a dokładniej: szczególne i unikalne połączenie wykształcenia, wiedzy, kompetencji i umiejętności oraz doświadczenia, za które otrzymujemy określone wynagrodzenie. Jeśli ktoś chce nas zatrudnić, a potem kontynuować to zatrudnienie, to - mówiąc językiem rynkowym - dochodzi do transakcji.
Idąc dalej tym tokiem myślenia, można stwierdzić, że najbardziej pożądana dla nas sytuacja, to taka, w której potencjalni  nabywcy naszych usług, pracodawcy sami będą zabiegać o nas, nasze usługi, co da nam możliwość wybierania ofert pracy, a więc bardzo komfortowy punkt wyjścia.
Twoja wiedza, doświadczenie, umiejętności, to, jak odbierają Cię inni, składają się na Twoją MARKĘ. Dajesz konkretną wartość, wiedzę, w określony sposób komunikujesz się z innymi, wypracowujesz sobie autorytet, budujesz swój wizerunek latami - to właśnie elementy składowe Twojej marki.  Od Ciebie zależy, jak będziesz postrzegany przez potencjalnych klientów, którymi są uczniowie, rodzice, inni nauczyciele, dyrektor, władze samorządowe itd.
Rzecz w tym, by robić to ŚWIADOMIE. Celowe kształtowanie swojego wizerunku przyniesie szybsze i lepsze efekty niż czekanie aż nas docenią, zauważą, jak dobrzy jesteśmy. (Niestety, przekonanie: "jak jesteś dobry, to sami cię docenią" i "siedź w kącie, a znajdą cię" od dawna już nie działa!) Niezależnie od tego, czy tego chcesz, czy nie nieustannie komunikujesz swoją markę. 

Mam nadzieję, że cykl artykułów związanych z tą tematyką pomoże Ci robić to lepiej!

Jeśli temat Was zaciekawił, dajcie znać w komentarzach tutaj, na blogu lub na moim fanpage'u 


Komentarze

  1. Dobrze, że podejmujesz takie tematy. Gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. To temat bardzo na czasie. Wiele razy przekonałam się już, że rodzice wybierają klasę albo szkołę pod konkretnych nauczycieli, którzy są gwarantem jakości. Stąd pomysł na ten wątek. :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zaliczyłeś drugi semestr?

Koniec roku - inny niż zwykle. Oceny wystawione i "klepnięte" przez Radę. Jeszcze tylko moje podsumowanie semestru z nauką w trybie zdalnym. Też specjalne. Wystarczy zmienić tylko czas na przeszły i tekst mojej montessoriańskiej koleżanki - Iki Pawluczuk , będzie jak najbardziej aktualny. Umieszczam go za zgodą Autorki. Pierwotnie został opublikowany na jej fejsbukowym profilu 23.05.2020 r. Nadal ledwo to ogarniam...  Nie tylko technologicznie, bo chyba gorzej jest jednak z psychiką. Ja, nauczyciel analogowy, urodzony w ubiegłym wieku, trudniący się od dwóch dekad pedagogiką relacyjną. Na obcym sprzęcie wypożyczonym dzięki uprzejmości szkoły, kopiując nań pliki z mojego PC-złomka, który na próbę ściągnięcia aplikacji Teams dwa miesiące temu, natychmiast zareagował rozległym zawałem. Dziergam te zdalne lekcje, jak czapkę na drutach, której nigdy - przenigdy nie u kończyłam, a poczucie niemocy towarzyszy mi już od wielu tygodni. Tak muszą czuć się dzieci, które w szkole, p...

O odwadze nie tylko w szkole

Brene Brown cieszy się zasłużoną moim zdaniem popularnością w naszym kraju. Tematy, którymi się zajmuje, to odwaga i wrażliwość. Swoje spostrzeżenia opiera na dowodach, badaniach i doświadczeniu. W poniższym materiale zwraca się do tych, co "dają czadu" - do nauczycieli, choć jej przesłanie dotyczy również innych sfer życia. Mówi o odwadze, na którą składają się: wrażliwość i autentyczność, przejrzystość wartości, zaufanie, umiejętność podnoszenia się po porażkach i błędach. Wrażliwość jako składowa odwagi, to według B. Brown "gotowość do odsłonięcia się, pokazania się takim, jakim się jest i wpuszczenie ludzi do środka". To również możliwość zranienia z jednej strony, ale z drugiej strony - szansa na wspaniałe, szczere i empatyczne relacje w szkole, z uczniami i w naszych rodzinach. Warto posłuchać! link  do filmu